2020 + 2020 + 2019
73
min

Mother's Tongue + Clay Theory + Subject to Review

Show trailer
Tre korte værker om teknologi, identitet og vor videns grænser fra tre kinesiske restauranter, oldtidens Cypern og en moderne tennisbane.

Tre virtuelle kinesiske restauranter i Stockholm danner rammen om historier fra tre generationer af ejere i årene fra 1978 til 2058 i 'Mother's Tongue' af Lap-See Lam og Wingyee Wu. Amalie Smiths 3D-værk 'Clay Theory' er en meditation over liv, ler og civilisation på en akse fra den dybe fortid til mulige posthumane fremtider, med bl.a. Minik Rosing som samtalepartner. Og Theo Anthonys 'Subject to Review' stiller en række filosofiske grundproblemer op i et nyt lys med en nærmest militant overvåget tennisbane som territorie og genstand.

Mother’s Tongue

Wingyee Wu, Lap-See Lam / Sverige / 2020 / 18 min / VERDENSPREMIERE

Tre virtuelle kinesiske restauranter i Stockholm danner rammen om historier fra tre generationer af ejere og deres familier mellem årene fra 1978 til 2058. Det tværmedielle værk 'Mother's Tongue' er et samarbejde mellem kunster Lap-See Lam og filmskaber Wingyee Wu, og er i sin filmiske form skabt med en rumscanner, der har produceret de tredimensionelle arkitektoniske animationer, som et vægtløst kamera svæver rundt i, mens vi i tre korte episoder lytter til personlige fortællinger om sprog, identitet og livet som kinesisk menneske i Sverige. Med deres detaljerede scenografi er de tre restauranter teatralske rum, hvor gæsterne kan få indfriet deres forudfattede idéer om kinesisk kultur. Men samtidig er de også reelle arbejdspladser, hvor de kinesiske indehavere udlever deres hverdag i et nyt land. 'Mother's Tongue' var oprindeligt en app, der som en narrativ tourguide førte lytteren rundt i Stockholm. I sin filmiske form indskyder Wu og Lam et fiktivt og spekulativt lag i deres værk, hvor det virkelige og det mulige bevæger sig i det samme æteriske og digitale univers.

Clay Theory

Amalie Smith / Danmark / 2020 / 18 min / VERDENSPREMIERE

På et museum i Cypern står et par ældgamle terrakottafigurer formet som mennesker og vidner om datidens forestillinger om livets oprindelse på jorden. I en række antikke myter rummede ler kimen til livet selv. I fremtiden vil skulpturerne måske blive set som et varsel om en posthuman tilstand, hvor menneskeskabt liv er en realitet. Udstyret med sit eget hjemmelavede 3D-kamera har Amalie Smith skabt en spekulativ tværfaglig undersøgelse af oprindelelsesmyter og forstadierne til kunstigt liv. Spændt ud på en akse mellem en dyb fortid og mulige fremtider lader hun de forestillinger, der er indlejret i leret komme til udtryk på lærredet i sin retmæssige tredimensionelle form, mens hun på lydsiden taler med geolog Minik Rosing, arkæolog Jeanette Varberg og kunsthistoriker Jacob Wamberg, der ud fra hver deres felt udfylder de sorte huller i vores viden. Et akkompagnement af Beethovens kompositioner fremført på lerfløjter er suppleret af ny musik af Simon Brinck, skabt delvist gennem kunstig intelligens.

Subject to Review

Theo Anthony / USA / 2019 / 37 min / INTERNATIONAL PREMIERE

Med en tennisbane som sit nærmest militariserede terrorie skaber Theo Anthony et kontemporært essay om overvågning, observation og viden - og om vores videns grænser. Lige siden Eadweard Muybridges eksperimenter med at filme heste i bevægelse i i 1870'erne har kameraet overskredet det menneskelige øjes evne til at registrere virkeligheden og omsætte dens kaos til data. I dag eksperimenter man i tennissporten med at indføre videoteknologien Hawk-Eye, der én gang for alle kan afgøre om bolden er inde eller ude. Hawk-Eye gengiver øjeblikkeligt tennisboldens bane i en visuel simulation. Det er ikke længere dommeren, men teknologien, der afgør kendelserne. Selv publikum til kampene synes at have større tiltro deres mobilkamera end til deres egne øjne, da de optager alt. Men teknologien er hverken fejlfri eller perfekt. 'Subject to Review' stiller en række grundfilosofiske problemstillinger op på ny - og i krystalklar HD - med tennisbanen som arena for teknologiens og de kunstige intelligensers indtog.

Titel
Instruktør(er)
Land(e)